Ariel (1912)
12 sjömil rakt söder om Ölands södra udde ligger vraket av Hudiksvall- ångaren Ariel. Natten mellan den 30-31 oktober 1912 blev hon påseglad av den finska ångaren Tammerfors och sjönk. Ariel var på resa mellan Rotterdam och Riga med koks i lasten. Befälhavare var Hudiskvallsbon kapten A.T. Gustavsson. Havet var lugnt men som det ofta var vanligt i oktober, täcktes det av en olycksbådande tjock dimma.
1912 fanns ingen radar och det enda sättet att göra fartyget märkbart var genom mistlur eller skeppsklocka. Strax efter klockan två skedde dock katastrofen. I den tätt trafikerade farleden förbi Ölands södra grund dök den mindre ångaren Tammerfors upp ur dimman och mörkret och hade ingen möjlighet att stanna i tid utan rände med fören rakt in i babordssidan midskepps på Ariel. Tammerfors kunde hålla sig flytande genom sina vattentäta skott i fören med Ariel var dömd.
Kapten Gustavsson försökte rädda henne genom att sätta kurs på Ölands södra udde och sätta henne på grund men var till slut tvungen att beordra besättningen att sjösätta livbåtarna och överge fartyget. Ingen sjöman kom till skada. Ariel höll sig flytande ett tag men sjönk sedan stilla.
Ariel byggdes 1883 i England och ägdes när hon sjönk av Hudiksvalls Rederi AB. Hon var ett stort fartyg på 1673 bruttoton. Fartyget blev känt genom att hon transporterade officeren Alfred Dreyfus i en fångtransport till Djävulsön 1897. Dreyfus hade dömts för spioneri i Frankrike, men efter ingripande av författaren Émile Zola i sin uppseendeväckande tidningsartikel ”J,accuse” (Jag anklagar ) friades han i en ny rättegång.
Foto: J.O. Wiklund, Sjöhistoriska museet.
Ljudberättelsen är framtagen inom projektet Unika historiska Kalmar län.