
När Hultsfred blev järnvägsknut
När järnvägen var som mest utbyggd på 1920-talet passerade fyra järnvägslinjer genom Hultsfreds tätort! Flera industrier startade eller flyttade hit under första halvan av 1900-talet tack vare järnvägen. På järnvägen transporterades både råvaror och färdiga produkter. Den rikskände socialdemokratiske politikern Maria ”Kata” Dahlströms man var chef för järnvägsbygget i trakten under flera år. Hon försökt förbättra järnvägsarbetarnas dåliga villkor. Hultsfred har än idag tre järnvägslinjer i olika riktningar, där smalspåret mellan Virserum och Västervik har höga kulturhistoriska värden.
Järnvägslinjerna som passerat genom Hultsfred är:
Nässjö-Oskarshamns järnväg (NOJ) invigdes 1874 och Östra Centraljärnvägen (ÖCJ) från Linköping och Vimmerby, invigd 1877. Denna järnväg blev senare, tillsammans med Kalmar-Berga järnväg. 1879 invigdes Smalspårsjärnvägen Hultsfreds-Wästerviks järnväg (HWJ) österut via Ankarsrum och Verkebäck och 1922 invigdes Smalspårsjärnvägen Växjö–Åseda-Hultsfreds Järnväg (VHJ) västerut till Växjö.
Foto: Eric Karlsson 1951, Järnvägsmuseet