Åkerier i Ryssby

  • Johan Lindström startade åkeri i Böle under 20-talet som hästdrivande åkeri. Lindströms Lastbilars Åkeri startade 1930 av Gösta Lindström tillsammans med sina bröder, de hade som mest 6 bilar och de sysselsatte 10-12 personer de samarbetade med Jonsson-Smedbergs Åkeri. Gösta Lindström tog senare över åkeriet.
  • Verner Lindström en son till Johan hade också personbilstrafik hans syster Greta var chaufför en av de första kvinnor i Kalmar län med trafikkort. Verners hustru Ingrid körde taxi och skolskjuts.
  • Jonsson-Smedberg Åkeri startade också på 30-talet och hade upp till 4 bilar. Bernard Jonssons son Ingemar Jonsson startade även han ett åkeri för grus och skogstransporter. Ingemars son Per hade också åkeri med skogstransporter.
  • Hugo Karlsson startade åkeri i Kåremo omkring 1930 hade upp till 3 bilar sysselsatte upp till 5 personer med transport av styckegods, mjölk och virke.
  • Magnusson i Slakmöre hade åkeri för mjölk och träprodukter.
  • Brogårdskvarn hade upp till 3 lastbilar som transporterade säd, mjöl från kvarnen och styckegods men framförallt skogsprodukter.
  • David Karlsson såg och snickerifabrik på Åsarna hade en bil som transporterade snickeriprodukter och skogsprodukter.
  • SLAB statens Lastbils AB hade garage på stationsområdet även SJ hade sin buss i detta garage.
  • Graumans Bryggeri hade en bryggarbil
  • Skånska Cementgjuteriet hade flera lastbilar både egna och inhyrda för transport av asfalt och sina egna grusprodukter.
  • Under 60-talet hade både HP:s Livs och Kalmar Läns butiken butiksbussar som körde runt i bygden.

Foto: Hugo Karlsson, Kåremo, med systern Astrid, Kalmar läns museum