Johan Lindström startade åkeri i Böle under 20-talet som hästdrivande åkeri. Lindströms Lastbilars Åkeri startade 1930 av Gösta Lindström tillsammans med sina bröder, de hade som mest 6 bilar och de sysselsatte 10-12 personer de samarbetade med Jonsson-Smedbergs Åkeri. Gösta Lindström tog senare över åkeriet.
Verner Lindström en son till Johan hade också personbilstrafik hans syster Greta var chaufför en av de första kvinnor i Kalmar län med trafikkort. Verners hustru Ingrid körde taxi och skolskjuts.
Jonsson-Smedberg Åkeri startade också på 30-talet och hade upp till 4 bilar. Bernard Jonssons son Ingemar Jonsson startade även han ett åkeri för grus och skogstransporter. Ingemars son Per hade också åkeri med skogstransporter.
Hugo Karlsson startade åkeri i Kåremo omkring 1930 hade upp till 3 bilar sysselsatte upp till 5 personer med transport av styckegods, mjölk och virke.
Magnusson i Slakmöre hade åkeri för mjölk och träprodukter.
Brogårdskvarn hade upp till 3 lastbilar som transporterade säd, mjöl från kvarnen och styckegods men framförallt skogsprodukter.
David Karlsson såg och snickerifabrik på Åsarna hade en bil som transporterade snickeriprodukter och skogsprodukter.
SLAB statens Lastbils AB hade garage på stationsområdet även SJ hade sin buss i detta garage.
Graumans Bryggeri hade en bryggarbil
Skånska Cementgjuteriet hade flera lastbilar både egna och inhyrda för transport av asfalt och sina egna grusprodukter.
Under 60-talet hade både HP:s Livs och Kalmar Läns butiken butiksbussar som körde runt i bygden.
Foto: Hugo Karlsson, Kåremo, med systern Astrid, Kalmar läns museum