Stationshuset i Rockneby

1892 bildades aktiebolaget Kalmar Läns Östra Järnväg och banan invigdes 1 dec 1897.

Järnvägen kom att bli samhällets pulsåder, Rockneby var ett stationssamhälle. 1949 fanns stationsmästare, kontorist och fyra stationskarlar och samhället hade då cirka 900 innevånare. Det var liv och rörelse vid stationen. Förutom resenärer och mötande folk kom många bara för att se på tågen och träffa folk. Tiden under första världskriget var goda tider för järnvägen, såväl godstrafik som resande. Trafikunderlaget sinade sedan en tid för att åter öka en bit in på 1920-talet. På 1930-talet blev bilarna allt vanligare och 1940 införlivades Kalmar-Berga järnväg med stambanenätet.

Redan i början av 1920-talet hade järnvägen startat biltrafik. Ett par person- och lastbilar fanns vid stationerna som kompletteringstrafik. Efter andra världs-krigets slut utökade SJ sin busstrafik. 1954 kom moderna orange och gula stålrälsbussar med täta turer att trafikera banan tillsammans med några få snabbtåg (dieseldrivna), vilka bara stannade vid de större stationerna. Bergabanans persontrafik klarade sig fram till årsskiftet 1967/68 då resandet övergick till busstrafiken. Industrierna fortsatte använda järnvägen för godstransport.

Stationshuset i Rockneby var en stilig byggnad i trä med veranda och balkong, gråmålad med annonspelare på väggarna. På stationsområdet fanns också tre andra byggnader med tvättstuga, garage, toaletter, magasin och lokstallar. I nedre våningen på stationshuset låg expedition och väntsalar. Det fanns tre väntsalar: den vanliga tredjeklass, andra klass och så en särskild dam-väntsal med speglar. Övre våningen var bostad för stinsen. Vid norra växeln fanns en brunn och ett 6-7 meter högt trätorn med ett stort vattenkar av trä (rymde 4 kubikmeter). I tornet eldades en kamin vintertid på grund av frysrisk. Där fanns också kolboxar med reservkol för loken. Söderut vid Åsarna fanns en anhalt med kur för på- och avstigning, Möre Skans. Utmed banan var också banvaktarstugorna.

Efter en tid försvann väntsalen för damer och andraklass byggdes om till övernattningsrum för lokförare och konduktörer. Övernattning behövdes, när tåg kom sent från Kalmar efter biobesök och stod kvar på stationen och gick tillbaka följande morgon med bl a skolelever.

1962 revs veranda och balkong och entré öppnades på södra gaveln. Övernattningsrummet blev utrymme för resgods och expeditionen blev större.
Även posten fick nu sin expedition här.

1966 stod AMS som ägare som då byggde om banan till normalspår. 1973 var breddningen klar. Stations-byggnaden användes en tid som lagerlokal och till försäljning av byggnads-snickerier. Det revs 1972. Lokstallar, magasin och övriga byggnader hade rivits  tidigare. I Berga-banans ungdom gick grustågen tätt. Vid Rockneby station fanns en stor grusbacke och den spreds ut längs med järnvägen.

Foto: Rockneby station på 1890-talet, Kalmar läns museum