Posten mellan fastlandet och Öland

För postgång mellan fastlandet och Öland känns den trafiken enkel ijämförelse med postrytteriet från Kalmar till Stockholm. Postbåtarna mellan Kalmar och Björnhovda brygga/Kråkeskär (senare Färjestaden) slingrade sig mellan grynnor och öar i den ölandnära skärgården och respektive hamn. Stormar, strömmar i Sundet, dimma och/eller is hindrade ofta postgången. Kvaliteten på farkosterna och dess besättning var kanske inte alltid den bästa och många gånger gick både folk och post förlorade. Likvälfortsatte man med posttraden Kalmar- Björnhovda i flera hundra år.

På grund av problemen med posttrafiken mellan Kalmar och Björnhovda förstod man med tiden att avståndet mellan Revsudden och Stora Rör var kortare än vid den gamla rutten. Att Revsuddens rev var ett sedan gammalt känt problem, att strömmen genom Sundet är stark och oberäknelig var känt, men vindförhållanden är, åtminstone kortfristigt, ganska stabila, vilket ger stor sannolikhet att posten bör kunna föras över sundet säkert.

Postverket beslutade 1807 att flytta Öland-Gotlandpostens kontor från Borgholm till Stora Rör.

Foto: Sjöfarten öppnas mellan Revsudden och Stora Rör 17 april 1963, Allan Bernving, Kalmar läns museum