Bäckebo Motor- och Cykelverkstad

I början av 1900-talet spred sig cykeln som ett enkelt transportmedel för många. Åren strax före 1900 utvecklades raskt en svensk cykelindustri som var i sin fulla kraft mellan 1930 och 1960, representerade av märken som t.ex Blixt, Crescent, Fram, King, Monark, REX och Skogsstjärnan (Skeppshult). I 1920- och 30-talets cykel- och bilverkstäder reparerades allt, från lyxvagnar till cyklar, motorcyklar och hästkärror, ofta med enkla verktyg.

Cykelns framtåg märktes också i Bäckebo och i ett garage som tillhörde affären, intill byns äldsta byggnad, Gustafslund, startade Valter Johansson i mitten av 1920-talet en liten cykelverkstad. Valter Johansson – ”Valter Blixten” kallad – står då i kyrkboken som cykelreparatör. Efter konfirmationen 1926 började torparsonen Arnold Lindqvist från Rugstorp att reparera cyklar på hans verkstad och var med 1930 när det hus byggdes på Bäckebovägen 44 som skulle få namnet Bäckebo Cykel- och Motorverkstad. 1934 övertog Arnold Lindqvist den nyuppförda verkstadslokalen och etablerade där en omfattande verksamhet.

Om Lindqvist kan man läsa följande i boken ”Bilen i Sverige” som utkom 1947. Verkstaden är försedd med erfoderliga maskiner och verktyg för alla slags bilreparationer, motorrenoveringar, bilelektriska arbeten och batteriladdningar, billakeringsarbeten och bilplåtslageriarbeten. Köp och försäljning av begagnade bilar och motorfordon samt cyklar. Försäljer däck och slangar, Bosch och Delco-Remy m.fl. bilelektrisk utrustning. Tappstation för Texaco bensin och oljor i förening med fullständig service med tvätt och smörjanordningar.
1947 var 3 personer anställda i verkstaden. Arnold Lindqvist var en ovanligt kreativ, social och mångsidig person som klarade det mesta inom sin bransch. Han lagade bilar och monterade cyklar och tillverkade en egen cykel som fick namnet Arnlink. Han tillverkade leksaker bl.a en ubåt. Som bilförsäljare var han den i Sverige som lyckades sälja flest bilar av märket Austin. För detta fick han ett diplom och möjlighet att besöka Austins fabrik i England, men någon resa blev aldrig av.

Rörelsen i Bäckebo utvecklades och drevs under ett femtiotal år av Lindqvist tills 1984 då Bäckebo Cykel- och Motorverkstad lades ner. De senare åren sköttes verksamheten av hans son Björn som var den som avslutade en epok i Bäckebos historia.