Bussen mellan Rockneby och Revsudden
Statens järnvägar startade denna linje den 1 maj 1925, främst för att erbjuda en anslutningsmöjlighet till järnvägen Kalmar – Berga från stationen i Rockneby. Dessförinnan hade resande med tåget till Rockneby fått ta sig till Revsudden, Boda och Drag med taxi. Taxi, som var försedd medförsedd med utanpåliggande handbroms och signalhorn. Eller med hästskjuts, körd av Öhlund eller hans son från gamla marknadsplatsen.
Manfred Sjöström var en mångsysslare och blev fiskare på Revsudden. Han kom också att bli Skäggenäshalvöns första bussförare. SJ arrenderade en liten plan för bussgarage mellan Otto Jonsson sjöbod och gästgivarens olje- och mangelbod på Venenäs 3:2 för tre kronor per år.
Den första bussen var besiktigad för för 13 passagerare. Påstigning skedde både framtill och baktill. Genom bakdörren kom passagerarna in i en ståplatsavdelning, som de fick dela med mjölkspannar, resgods och övrigt skrymmande gods. De åtta sittplatserna fanns i bussens främre del.
Motorstyrkan var klen. Om passagerarantalet översteg fem, vägrade bussen att ta sig upp för Boda backe. När bussen nått backkrönet, stannade den och började rulla bakåt allt fortare innan Sjöström fick stopp på den. Passagerare ombads stiga av och skjuta på.
Försening uppstod lätt, fiskebåtens motor kunde strejka och fick ersättas av åror eller bussmotorn var kall och ville inte starta, men Sjöström klarade problemen. Dessutom uträttades en hel del ärenden under resans gång som skor till skomakaren, mjölkspannar till mejeriet, bröd från bageriet och så vidare.
Henning Fredriksson efterträdde Manfred Sjöström som bussförare. När allt fler fick tillgång till bil minskade passagerarunderlaget och linjen lades ner 1956.
Uppgifter från Skäggenäsboken.
Foto: Äldre landsvägsbuss, Kalmar läns museum