Järnvägen
Bergkvara järnvägsstation kom att bli Sveriges mest havsnära station. Bara det är ju värt ett besök! Stationen hade både vändskiva, lokstall och kolbås. Järnvägen mellan Kalmar och Torsås invigdes 1899. Banan mellan Torsås och Bergvara öppnades för allmän trafik 1903.
Fram till 1930-talet kunde man åka med direkttåg från Bergkvara till Karlskrona.
Den sista stinsen lämnade Bergkvara 1964 och året efter gick sista tåget på Torsåsbanan.
Christer Harryson: Det fanns järnväg hit ner till Bergkvara. Ett stickspår från Torsås. Det gick fram till 1965.
Bengt Åhstedt: Men sedan har det ju även funnits en färjetrafik med Kalmarsundsbåtar. Min morfar bodde i Gunnarstorp och han berättade att innan järnvägen fanns gick man till Ekenäs – det var inte så långt – och så tog man båt till Kalmar. Det var dagliga förbindelser till Kalmar, Mörbylånga, Bergkvara och till och med Djursvik.
Christer Harryson: De gick på tidtabell så man visste ju när de kom och när de skulle gå.
Bengt Åhstedt: Sista fartyget gick 1923-25 någon gång. Sedan gick det ett fartyg till Stockholm också från Bergkvara på 20- talet, som hette Prins Bernadotte. Det var ett Mönsteråsrederi som drev det där men det upphörde efter några år. Det gick inte ihop sig.
Christer Harryson: Det var ju vackra fartyg som gick i sundet. Vita. Inga fyrkantiga stålpråmar, utan de var gjorda för att se vackra ut också på den tiden.
Yvonne Aspenäs: Där järnvägen gick och cykelvägen är nu, där stannade rälsbussen, vevade ner bommarna, körde över och stannade precis utanför mormor och morfar. Då stod vi ungar dör och frågade ”får vi åka med ner till hamnen?” Så klev vi på rälsbussen och åkte ner och så åkte man tillbaka. Jag tror den körde en eller två gånger om dagen. Vi åkte också med traktorerna upp till Gökalund. Sedan väntade man på ett sädlass som var fullt och så åkte man med det tillbaka ner till hamnen och så där kunde man hålla på hela dagen. Bönderna var snälla och vi fock hänga på. Det var ju liv och rörelse här nere som tyvärr har stannat av.
Foto: Stationsområdet i Bergkvara, ca 1900, Järnvägsmuseet